Max tar nytt steg mot en bærekraftig meny: mer kylling og økologisk fisk

Luleå 17.03.2016 11.00 (Oppdatert 07.01.2020 08.48)

Etter suksessen med vegetariske Green-Max familien tar Max ytterligere et skritt i retning av en mer bærekraftig meny. I dag lanseres Creole fiskeburger med økologisk laks og torsk. Samtidig lanseres også Spicy Chicken, hamburgerkjedens første Grand Deluxe burger med kylling. Max nye mål er at hvert tredje solgte måltid skal være noe annet enn rødt kjøtt innen 2020.

- Jeg er svært stolt over å kunne presentere vår nye fiskeburger, Creole fiskeburger, som erstatter Max friterte fiskeburger, sier Richard Bergfors, administrerende direktør i Max. - Mange har bedt om et ikke-fritert alternativ, så vi nå lanserer en helt ny versjon som vi håper våre gjester synes er like god som det vi syns. Creole fiskeburger er laget av økologisk fisk, sier Bergfors.

Den består av økologisk oppdrettslaks og økologisk krokfanget torsk, blandet med persille og hvitløk til en "havets Wallenberg". Burgeren serveres med brioche og Creoledressing. I tillegg kommer salat, rødløk og fersk agurk for friskhet og sprøhet. Lakseburgeren vil fortsatt være på menyen.

I tillegg lanserer Max Spicy Chicken: -  Dette er en av våre beste produkter noensinne og vår første store burger med kylling, forteller Bergfors. - Og som alltid på Max, er kyllingen lokal – altså norsk. Ved å lansere en god burger med hvitt kjøtt, gjør vi det enda enklere for våre gjester å velge klimavennlige alternativer, fortsetter han.

I januar i år femdoblet Max sitt vegetariske utvalg på menyen. Lanseringen av de nye burgere med hvitt kjøtt er et nytt skritt i retning av en mer bærekraftig meny.

- Da vi lanserte «Green family» i januar i år, hadde vi som mål at hvert femte måltid som ble solgt skulle være noe annet enn rødt kjøtt i 2020. Våre gjester har demonstrert at dette målet var for beskjedent, med tanke på den suksessen vegetarlanseringen ble. Derfor øker vi ambisjonen til at hvert tredje måltid bør være hvitt eller grønt kjøtt, sier Richard Bergfors.

Spicy Chicken er Max’ syvende kyllingprodukt. Det er en 150 grams kyllingburger laget av norsk kyllingfilet, panert med cayenne- og spansk pepper og fritert. Kyllingen har selskap av tomat, salat og majones og omgitt av Max luksuriøse briochebrød.

De nye burgere lanseres 17. mars på alle 109 restauranter i Sverige, Norge og Danmark.

Les mer om Max grønt og hvitt alternativer her

Her kan du lese mer om Max bærekraftarbeid