Historie

MAX åpner sin første hamburgerrestaurant i Gällivare i 1968. På 70-, 80- og 90-tallet ekspanderer MAX til flere typer virksomhet. Blant annet driver de hotell, bensinstasjoner, treningssenter, solarier, gourmetrestauranter osv. Fra og med 1999 tar de med seg den samlede kompetansen som er bygget opp i årenes løp og satser for fullt på hamburgere. Her kan du lese mer om MAX' historiske øyeblikk.

2019

  • Åpningsturneen fortsatte også dette året. Vi åpnet åtte nye restauranter i Sverige, to i Polen, en i Danmark og fire nye restauranter i Egypt.
  • Vi lanserte flere nye burgere. I mai lanserte vi Delifresh Plant Beef – som vi mener er vår største innovasjon noensinne. Det er en burger laget av soya- og hveteprotein. Den føles og smaker som kjøtt, men er 100 % plantebasert. I tillegg til Delifresh Plant Beef lanserte vi de velsmakende burgerne BBQ Ranch og Spicy Brioche.
  • Vi ønsker at også barna skal ha mulighet til å spise grønt. Derfor er to av fire alternativer på barnemenyen nå plantebasert.
  • Vi lanserte en helt ny kaffe og nye desserter. Kaffen går under vårt eget varemerke og er nøye utvalgt. Bryggekaffen brennes hos Arvid Nordquist og espressobønnene hos Johan & Nyström. Både espresso og bryggekaffe er økologisk – espressoen er Fairtrade-sertifisert, og bryggekaffen har UTZ-sertifisering.
  • Enda en jordomdreining er tilbakelagt, og WWF Verdens naturfonds initiativ til Happy Earth Hour har aldri vært mer aktuelt. Hos MAX kunne gjestene kjøpe burgere fra Green-familien til halv pris under Earth Hour.
  • I løpet av året ryddet vi opp i plasten. Vi byttet ut drikkebeger, sugerør og bestikk med 100 % fornybart og gjenvinnbart materiale. Det innebærer at vi øker andelen av fornybar emballasje fra 87 til 92 %.
  • Vi fortalte at MAX' stiftelse Rättvis fördelning har eksistert i ti år. Hvert år fordeles 7–10 % av MAX' nettooverskudd til trengende mennesker rundt omkring i verden. Stiftelsen har i årenes løp delt ut 267 millioner kroner til blant annet en barneby, en førskole og et medisinsk mottak i Senegal, som i sin helhet drives av midler fra MAX, og til flere medisin- og kvinneklinikker på Haiti.
  • Vi fikk den beste prisen noensinne. I steinhard konkurranse med rekordmange nominerte prosjekter kåret FNs klimakonvensjon oss, som eneste heleide svenske selskap, til prisvinner i UN Global Climate Action Award, og eneste europeiske selskap i kategorien Climate Neutral Now. Begrunnelsen lyder: "Som de første i verden fungerer deres klimapositive meny som en ledestjerne mot en mer bærekraftig fremtid for alle."

I løpet av året ble vi tildelt en rekke andre priser og utmerkelser:

  • Max har Sveriges beste burgere av de riksdekkende hamburgerrestaurantene, ifølge en undersøkelse gjennomført av Capacent i 2019.
  • En undersøkelse utført av Evimetrix viser at MAX har Sveriges mest fornøyde gjester for attende år på rad.
  • For niende år på rad kåres MAX til det mest bærekraftige selskapet i hurtigmatbransjen i den store varemerkeundersøkelsen Sustainable Brand Index.
  • Vår klimapositive meny blir tildelt Fast Food Awards for "Årets briljante idé".
  • Tidsskriftet Fast Company kårer oss til et av verdens mest innovative selskaper i 2019, og klimapositiv kåres til en av årets "World Changing Ideas".
  • Vi vinner nok en gang alle bransjesammenligninger innen bærekraft. For tiende gang ble vi bransjevinnere i Differs undersøkelse Sveriges grønneste varemerke. For tredje år i Svensk Hållbarhetsranking. Og for niende år i Sustainable Brands Index, der MAX dessuten blir det varemerket som har klatret mest av 355 varemerker siden foregående år.
  • Vi ble kåret til "Best Sustainable Restaurant Chain Europe" av det britiske finansmagasinet CFI.
  • Richard og Christoffer Bergfors mottar Albert Bonniers pris "Årets företagare". Begrunnelsen fremhever lønnsomhet, bærekraft, mangfold og den grønne menyen.
  • Vi vant den svenske "Miljøstrategiprisen" for klimaarbeidet og initiativet klimapositiv.
  • Vi vant PR-prisen Spinn for Årets Thought Leader og for Årets Integrerade Kampanj.

2018

  • Vi åpnet sju nye restauranter i Sverige, to i Norge og tre nye i Polen. I Norge åpnet vi to restauranter på flyplassen i Stavanger og Trondheim.
  • Vi lanserte flere nye burgere, mange grønne. I mars ble Green-familien utvidet med nye menyer: Crispy No Chicken, Chili 'n' cheese, Crispy Nuggets og Grand Deluxe Umami Halloumi, som ble et ordinært alternativ på menyen. I tillegg til nyhetene i Green-familien, lanserte vi i løpet av høsten Crunchy Nacho. I likhet med andre Grand Deluxe-burgere ble også denne lansert i tre varianter, men denne gangen tilbød vi to grønne varianter og en med svensk storfekjøtt.
  • Vi innledet overgangen til en vegansk shake – Dreamshake. Arbeidet er påbegynt, og i løpet av 2019 håper vi å kunne bringe vår veganske shake ut til resten av landet. Per i dag fås den på utvalgte restauranter i Stockholm, Malmö, Göteborg, Luleå, Umeå og Uppsala.
  • Enda en jordomdreining er tilbakelagt, og Happy Earth Hour har aldri vært mer aktuell. Vi tilbød hele Green-familien til halv pris under Earth Hour.
  • Juni var en intens og spennende måned for oss i MAX. Vi fylte 50 år, og som en gave til alle våre gjester, ble vi klimapositive. Du kan lese mer nedenfor. Dessuten hadde vi 50-årsselskap i alle restauranter og tilbød våre deilige burgere til ekstra gode priser.
  • At vi er klimapositive innebærer at vi binder mer klimagasser fra atmosfæren enn vi slipper ut i hele verdikjeden. Siden 2008 har vi klimamerket menyen, og vi har klimakompensert. Å gjøre menyen klimapositiv er et selvsagt ledd i bærekraftarbeidet. Lær deg mer om klimapositiv her:

I løpet av året ble vi tildelt en rekke priser og utmerkelser:

- For åttende år på rad kåres MAX til det mest bærekraftige selskapet i hurtigmatbransjen i den store varemerkeundersøkelsen gjennomført av Sustainable Brand Index.

- MAX er for femte gang stemt frem som vinner for "beste service" innen restaurantbransjen. Over 3000 personer har gitt karakter på sine serviceopplevelser i målingen, som gjennomføres av Service Score.

- Nok en gang har vår markedssjef Tobias Karlsson blitt tildelt prisen Årets Bästa Marknadschef i kategorien hurtigmat.

2017

  • Vi deltog også i år på årets Way Out West-festival i Göteborg. Vi viser därmed igjen at satsningen på grønne burgere er riktig vei å gå for å oppnå "gode" resultater. Til festivalen lanserte vi også enda en grønn burger- Grand Deluxe Way Out Halloumi.
  • Vi lanserte en helt ny kampanjeburger - Spicy Avocado. Spicy Avocado inneholder ternet avocado, syltet rødløk, fersk jalapeño og sour cream 'n' onion-dressing og leder tankene til det solrike klimaet og de langstrakte sandstrendene i "the Golden State".
  • I mange år har vi støttet Earth Hour, verdens største manifestasjon for miljøet og klimaet, ved å slå av belysningen i restaurantene våre.
  • I løpet av året åpnet vi vår første restaurant i Polen. Restauranten ligger sentralt i middeöaöderbyen Wroclaw. På menyn finnes blant annet våre klassiske burgere som Frisco, Original og Green-familiens lakto-ovo-vegetariske og veganske burgere.
  • Vi lanserte kampanjeburgeren Frisco Hot Melt med det nya toastbrødet Frisco Hot Melt toast. Toastbrødet var en en suksess i restaurantene våre. Derfor lanserte vi i samarbeid med Lantmännen Unibake Frisco Hot Melt toast til matbutikkene under varemerket Hatting. En inspirerende nyhet for alle som synes at toastbrød fungerer lika godt på frokostbordet som til middag, enten det er hverdag eller fest.

2016

  • Vi innleder året med å lansere fem gode og klimasmarte vegetarretter under navnet Green-familien. Suksessen er enorm og bidrar til at vi får et rekordår.
  • Den første restauranten som bygges etter vårt nye restaurantkonsept fra arkitektkontoret Wingårdhs, åpner i Umeå. Vi åpner også nye restauranter i Karlstad, Mora, Sollentuna utenfor Stockholm og i Gävle.
  • I løpet av sommeren blir bringebærlakris en ny smak i Luksusshake-familien.
  • Verdens første vegetariske MAX-restaurant blir åpnet under Way Out West-festivalen i Göteborg.

2015

  • Vi åpnet vår restaurant nummer 100! Stedet var Lidingö, der Max-grunnleggeren Curt Bergfors en gang fikk ideen til en hamburgerkjede.
  • Vi åpnet en fjerde restaurant i Norge, på Ringsaker, og danskene fikk en MAX til, i Herlev utenfor København.
  • Mummitrollet fylte 70 år, vi feiret med populært gjestespill i Maxboxen. I samarbeid med B. Wahlströms delte vi i tillegg ut 440 000 barnebøker.
  • Briochebrødet, "burgerbrødenes Rolls Royce", gjorde sitt inntog på menyen.
  • Real Leaders Magazine kåret Richard Bergfors til en av 100 visjonære ledere i verden.
  • MAX og arkitektkontoret Wingårdhs innledet et samarbeid for å skape fremtidens burgerrestaurant.
  • Melken ble mer lokal for å redusere miljøpåvirkningen og støtte lokale bønder.
  • Samarbeidet med Kronfågel i frysedisken fortsatte med lanseringen av Hot Chicken Wings.
  • I desember avslørte vi at MAX endrer menyen til mer vegetarisk.
  • Og så ble vi bransjeledende på bærekraft – igjen.

2014

  • Brødrene Richard og Christoffer Bergfors utnevnes til Norrlands fremste entreprenører.
  • MAX og Kronfågel innleder et samarbeid i frysedisken med to ulike kyllingburgere og nuggets. Noen måneder senere tildeles Delifresh-kyllingburgeren utmerkelsen ”Årets MåBra-val 2014”.
  • Joel Kakavand fra Göteborg drar hjem seieren i Hamburger-SM med sin burger ”3 x løk”.
  • MAX blir for fjerde år på rad bransjens beste på bærekraft, ifølge Sustainable Brand Index.
  • Efter sju års produktutvikling lanserer MAX noe som er for godt til å kalles pommes frites: Crispy fries.
  • MAX lanserer et helt nytt kaffesortiment i samarbeid med amerikanske Seattle’s Best Coffee, som er eid av Starbucks.

2013

  • MAX åpner sin første restaurant i Danmark, i sentrum av København med franchisetakere.
  • MAX lanserer nye, mettende salater, som raskt blir en stor suksess.
  • I løpet av våren lanseres MAX' dressinger: Original, Sourcream & Pepper samt Green & Garlic i butikk. Allerede i løpet av den første måneden blir produktene utsolgt.
  • Den anerike avisen US Today lister MAX som en av ti internasjonale varemerker som burde finnes i USA.
  • Konkurransen MinimizeYou går av stabelen i løpet av høsten, der Johan Groundstroem (tidligere MinimizeMe) coacher seks deltakere til å gå ned i vekt ved hjelp av trening og nøkkelhullmerkede hamburgere fra MAX. Resultatet blir et rekordresultat og det slankes totalt bort 76 kg).

2012

  • MAX åpner to nye restauranter i Norge: Grønland Basar og Lier.
  • MAX har redusert 92 tonn fett fra markedet, noe som legges frem i årets fettregnskap.
  • Hamburger-SM arrangeres for sjette gang. Frida Pettersson vinner med Grand de Garlic.
  • MAX' adm. dir. Richard Bergfors tar imot utmerkelsen Årets Vd (adm.dir) i kategorien store bedrifter.

2011

  • MAX' første restaurant utenfor Sveriges grenser åpnes på Karl
  • MAX' adm. dir., Richard Bergfors, ble tildelt den prestisjefylte Corporate Social Responsibility Award for Leadership. Han ble roset for sin sterke ledelse på miljøområdet. Prisen ble delt ut av Young Presidents' Organization, YPO, i forbindelse med det globale nettverkets årlige lederkonferanse i Denver, USA.
  • MAX rangeres av det New York-baserte tidsskriftet Fast Company blant de mest innovative selskapene i verden innen matindustrien.. MAX tar en topp-ti-plassering, blant annet som verdens første restaurantkjede som CO2-merker menyen.
  • MAX tildeles Arlas Guldsko, matbransjens Oscar, for beste miljøarbeid. MAX får prisen fordi de jobber målbevisst med å redusere selskapets miljøpåvirkning på kontinuerlig basis.
  • Hamburger-SM ble arrangert for femte år på rad. Årets tema var Luksus, og vinneren ble Krister Gunnar for burgeren Hot North, med västerbottenost og MAX' originaldressing som var smaksatt med tyttebær og chipotle.
  • Etter seks uker gikk de seks deltakerne i MinimizeYou 2011 ned totalt 66 kg. Ewa Stenudd ble kåret til vinner med begrunnelsen "Ewa har gjennom hele MinimizeYou vist en enorm vilje, drivkraft og glede".
  • I februar lanseres kampanjeburgeren Grand Deluxe – Umami, som blir starten for MAX' nye premiumkonsept med burgere laget av 160 gram saftig, svensk storfekjøtt.

2010

  • MAX tar enda et skritt i sin miljø- og klimasatsing og lanserer en ny miljøklassifisert restaurant. Også ladesøyler til elbiler blir innført på de fleste restaurantene.
  • Oslo blir utpekt som første by for etablering utenfor Sveriges grenser.
  • For å heve smaken på maten, begynner vi å bruke havsalt på restaurantene våre.
  • MAX blir med i Naturskyddsföreningens kampanje "Gröna gaffeln", som har som mål at stadig flere skal velge å spise vegetarisk en dag i uken.
  • Mickael Warberg vinner Hamburger-SM med sin hamburger Kiss (Keep it simple stupid).
  • Eplebåter lanseres på menyen i stedet for fruktsalat.
  • MAX' miljø- og klimaarbeid får publisitet i et canadisk radioshow, The food show, og i motemagasinet Clin Dóeil.
  • Fettet i maten reduseres med 152 tonn.

2009

  • MAX vinner Miljöaktuellts test mot McDonald’s og Burger King.
  • MAX' adm. dir. Richard Bergfors vinner Veckans Affärers utmerkelse "Årets Gröna Kapitalist".
  • MAX' GI-brød lanseres i butikk under navnet Magic GI.
  • MAX åpner restaurant i Nordby.
  • I årets Hamburger-SM, som arrangeres av MAX, vinner Andreas Lännerberg med en TexMex-burger.
  • MAX slutter å selge den multinasjonale fruktgiganten Doles fruktsalat etter at Dole saksøker dokumentarfilmmakeren Fredrik Gertten.
  • MAX lanserer iPhone-appen MAX Locator.
  • Slanke-Johan fra MinimizeMe utfordrer fem svensker til å delta i utfordringen MinimizeYou. Mats Helgesson vinner konkurransen og klarer å gå ned 19 kg på seks uker ved hjelp av en diett bestående av Delifresh-burgere fra MAX.
  • Falafelburger lanseres på samtlige restauranter.
  • Interessen for MAX' miljøsatsinger sprer seg over hele verden:

- The New York Times intervjuer MAX' adm. dir., Richard Bergfors, i artikkelserien "By Degrees".- BBC World gir publisitet til MAX' satsing på klimamerking og klimakompensasjon i en dokumentar.- BBC World News reiser til Sverige for å intervjue MAX' leder for bærekraft, Pär Larshans, til et innslag om klima.- MAX tildeles den globale miljøprisen Green Awards 2009. MAX var nominert sammen med fire andre selskaper fra resten av verden. Vinnerne ble kåret under en stor galla i London.- Sir Paul McCartney bruker MAX som et godt eksempel i sitt foredrag om klimaendringer i Europaparlamentet, 3. desember.- MAX deltar i det canadiske radioshowet "The Food Show".

2008

  • Hamburgerbrødet Frisco introduseres i dagligvarehandelen./li>
  • I årets Hamburger-SM, som arrangeres av MAX, vinner Mattias Palhammar med en salamiburger.
  • MAX blir historiske og vinner det første PR-gullegget i den velrenommerte reklamekonkurransen Guldägget.
  • MAX innleder et omfattende miljøarbeid sammen med organisasjonen Det Naturliga Steget. Miljøvisjonen er å bli klimanøytrale. Følgende blir gjort:

- Produktene våre blir CO2-merket og merkingen vises på menyene- MAX kompenserer 100 % for vårt totale utslipp, pluss utslippet til leverandørene, med treplanting i Afrika.- MAX innfører 100 % vindkraft på samtlige restauranter.

2007

  • MAX har de mest fornøyde kundene – for sjette år på rad, ifølge en undersøkelse gjort av ISI Wissing.
  • Restauranten på Arlanda er MAX' første franchiserestaurant og er et samarbeid med det internasjonale selskapet HMSHost, som driver restaurantvirksomhet på flyplasser rundt omkring i verden.
  • MAX utviklet sin sunne linje ytterligere i 2007 og lanserte i februar Sveriges første GI-burger med GI-brød i samarbeid med GI Viktkoll. GI-burgeren inneholder blant annet linfrø, havregryn og solsikkefrø, noe som gir langsom blodsukkerstigning og mer langvarig metthetsfølelse.
  • Det populære Friscobrødet lanseres som standard i sortimentet.
  • I 2007 byttet MAX ut frityroljen. Ved å øke andelen av raps- og solsikkeolje ble andelen av palmeolje redusert med 88 %, til bare 6 %. Den nye oljen har en bedre sammensetning fra et helsesynspunkt, og andelen av mettet fett er halvert, til 9 %. MAX var først ute med å fjerne alt tilsatt transfett i 2005.
  • MAX lanserer ny emballasjedesign og nytt reklamekonsept i løpet av året.
  • I løpet av året fikk MAX en annerledes telefonsamtale fra en som heter Johan Groundstroem. Han fortalte at han ville gå ned i vekt med MAX' burgere, noe vi gjerne sponset ham med. Og 180 burgere og 90 dager senere var resultatet mer enn nådd – Johan hadde gått ned 30 kg! Takket være MAX Delifresh!
  • MAX ansetter en sjefskokk for å utvikle og kvalitetssikre nye produkter. Dessuten bygges det et nytt prøvekjøkken og nye utdanningslokaler for Maxskolen.

2006

  • MAX' gjester får mulighet til å velge mørkt, fiberrikt brød til alle burgere.
  • Fettregnskapet viser en reduksjon på 160 tonn fett i løpet av året.

2005

  • MAX blir de første til å utvikle en lavkarbo-burger, Low Carb-burger, for alle tilhengere av lavkarbodietter som Glykemisk indeks og Atkins.
  • Dessuten utvikler MAX Sveriges magreste burger, Slim, som er like mager som Keso.

2004

  • MAX saksøker en falsk MAX-restaurant i Iran som har kopiert hele konseptet.
  • MAX lanserer tre nye salater og tilbyr trådløst Internett på alle restauranter.
  • Restaurantkjeden presenterer nok en gang sitt fettregnskap, resultatet er en reduksjon på totalt 205 tonn fett.

2003

  • MAX gjennomfører sin største endring i sortimentet noensinne og lanserer Delifresh, nøkkelhullmerkede måltider og desserter.
  • De andre burgerkjedene følger etter, men med salater og wraps i stedet for hamburgere.
  • MAX begynner å legge frem hvordan man jobber med helsespørsmål i et fettregnskap. Resultat første året er minus 83 tonn fett.

2002

  • Richard og Christoffer Bergfors tar over det operative ansvaret for familiebedriften.
  • Dagen etter akrylamidalarmen tilbyr MAX flere nye alternativer til Pommes Frites uten tillegg i prisen. Blant annet kan man velge mellom potetsalat, pastasalat og liten grønn salat.
  • Chilicheese lanseres på MAX.

1993

  • MAX introduserer kjempehamburgeren Max Deluxe, 150 gram, med to ulike typer ost og bacon! Et selvsagt alternativ for den som er virkelig sulten!

1992

  • MAX introduserer en TexMex-meny.

1991

  • MAX bytter design på emballasjen enda en gang.
  • MAX innstifter Ebbastipendet til minne om den høyt verdsatte medarbeideren Ebba Bergström. Stipendet går til medarbeidere som har gjort noe utenom det vanlige. Hvert år deles det ut 100 000 svenske kroner.

1987

  • Maxboxen lanseres for alle små Maxfans.

1986

  • MAX lanserer MAX Supreme og blir først i Sverige med en ost og bacon-burger.

1982

  • MAX foretar en ansiktsløftning og fornyer designen på emballasjen.
  • En milepæl i MAX' historie er når man 25. mars introduserer et nytt, saftig kjøtt etter egen oppskrift.

1980

  • MAX introduserer "Steak & Bread", en avlang "baguetteformet" hamburger med løkringer og Barbecuesaus.

1968

  • Curt Bergfors, 19 år, åpner sammen med samboeren Britta en grillkiosk, X-grillen, i Gällivare. Curt Bergfors er fremdeles aktiv i selskapet som styreformann.